Logopeda
Godziny pracy logopedy:
-
DNI TYGODNIA
OD
DO
PONIEDZIAŁEK
11.55
14.40
12.40
15.25
WTOREK
11.55
12.40
ŚRODA
7.15
8.00
PIĄTEK
14.40
15.25
mgr Dorota Giec
R o d z i c u !
Czy wiesz jakie jest znaczenie mowy w życiu dziecka?
Mowa odgrywa ważną rolę w kontaktach człowieka z ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na kształtowanie się jego osobowości.
Dlaczego niektóre dzieci nie mówią poprawnie?
Przyczyną wielu wad wymowy jest wadliwe funkcjonowanie aparatu mownego, np.: nieprawidłowe oddychanie, trudności z wydobywaniem głosu, mała sprawność ruchowa narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i warg, zaburzony słuch fonetyczny i fonemowy oraz nieprawidłowy wzór do naśladowania w domu, np.: wady wymowy rodziców i opiekunów, naleciałości gwarowe.
Jeśli Twoje dziecko mówi niepoprawnie, to nie jest to tylko problem z mówieniem, ale i z uczeniem się. Zaburzona mowa jest też przyczyną wielu niepowodzeń szkolnych (np.: trudności w czytaniu i pisaniu, zakłócone kontakty z rówieśnikami). Dziecko z wadą wymowy ma zwykle mnóstwo kompleksów i lęków. Tylko rodzic, współpracując z logopedą może mu pomóc.
Jeśli dziecko nieprawidłowo mówi, czyli:
-
zamienia głoski;
-
opuszcza głoski na początku i końcu wyrazu;
-
zmienia znaczenie wyrazu;
-
mowa dziecka jest cicha, niewyraźna;
-
występują u dziecka wady narządów artykulacyjnych (zbyt krótkie wędzidełko, za duży język, wady zgryzu, nieprawidłowe uzębienie, rozszczepy podniebienia);
-
nie słyszy;
wówczas nie należy lekceważyć tych zjawisk, tylko możliwie szybko zgłosić się do logopedy.
Logopedia w naszej szkole ……
Pomoc logopedyczna w naszej szkole skierowana jest do wszystkich uczniów. Obejmuje przede wszystkim terapię zaburzeń mowy, ale także służy uczniom mającym trudności w pisaniu i czytaniu oraz doskonaleniu emisji głosu i poprawnej dykcji.
Celem zajęć logopedycznych jest:
• wyrabianie i utrwalanie właściwego toru oddechowego,
• usprawnianie motoryki narządów mowy,
• rozwijanie i doskonalenie artykulacji,
• stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy,
• rozwijanie percepcji słuchowej przez kształcenie wrażliwości słuchowej,
• ustalenie nieprawidłowo realizowanych głosek oraz sposobu ich wymowy,
• kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi,
• usprawnianie techniki czytania i pisania,
• wdrażanie dzieci do twórczej aktywności słownej,
• wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami mowy.
W szkole prowadzona jest terapia indywidualna oraz zajęcia grupowe. Uczniowie mają do dyspozycji nowoczesny, doskonale wyposażony gabinet logopedyczny.
Serdecznie zapraszamy do współpracy Rodziców, bo tylko wspólne działania przyniosą oczekiwane efekty.
Logopeda:
• przeprowadza diagnozę logopedyczną,
• prowadzi terapię indywidualną i grupową,
• podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji,
• usprawnia technikę czytania i pisania,
• dba o rozwój mowy,
• wspiera działania wychowawcze i profilaktyczne nauczycieli.
Czym jest logopedia…..
Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad mowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty. Termin „logopedia” pochodzi od greckich wyrazów: logos – słowo, mowa oraz paideia – wychowanie.
Zajmuje się całością zagadnień związanych z komunikacją językową, analizuje problem logopedyczny w różnym aspekcie :
-
medycznym
-
lingwistycznym
-
psychologicznym
-
pedagogicznym
Logopedia obejmuje:
- kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym czyli dbanie o jak najlepszy prawidłowy jej rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym,
- doskonalenie mowy już ukształtowanej, usuwanie wad mowy,
- nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej utraty lub braku,
- usuwanie zaburzeń głosu,
- usuwanie trudności w czytaniu i pisaniu.
Zapobieganiu powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad jej prawidłowym rozwojem- zajmuje się LOGOPEDA.
W terapii logopedycznej konieczna jest współpraca rodziców z logopedą.